انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (2024)

۰

(۰)

خودتان می‌دانید که ساعت چیست و چه کاربردهایی دارد، پس ما هم به‌جای این‌که وقت شما را با جمله‌های کلیشه‌ای درباره وقت و زمان بگیریم، مستقیم سراغ اصل مطلب می‌رویم؛ زیرا درباره موضوع انواع ساعت در دکوراسیون، حرف برای گفتن زیاد داریم.

تا پایان این مقاله از خوگر با همراه باشید؛ شاید بعد از خواندن این مطلب یک یا دو ساعت را از روی دیوار پایین بیاورید و بعضی دیگر را جابه‌جا کنید. اگر هم تصمیمی برای خرید داشته باشید، ذهنیت روشن‌تری برای انتخاب نهایی پیدا خواهید کرد.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟

معمولاً بیشتر ما، زمان را از روی گوشی‌هایمان چک می‌کنیم؛ اما همه‌گیر شدن این عادت، جایگاه ویژه انواع ساعت در دکوراسیون را کم‌رنگ نمی‌کند. هنوز هم چهار مکان در خانه وجود دارد که کمبود ساعت در آن‌ها حس می‌شود.

ساعت دیواری در پذیرایی

چند بار برایتان پیش‌آمده که فقط به‌قصد چک کردن ساعت، موبایل خود را برداشته‌اید اما دست‌کم ده دقیقه در سوشال مدیاها چرخ زده‌اید؟ بیایید حداقل در جمع‌های خانوادگی و دوستانه، دست از این عادت برداریم و جایگاه ساعت دیواری را در پذیرایی حفظ کنیم. برای این کار حتماً روی دیوار پذیرایی، ساعت دیواری نصب کنید؛ چون این قسمت از خانه، مکانی برای گپ و گفت صمیمانه است و دیدن ساعت از روی گوشی، گفت‌وگوی ما با عزیزانمان را مختل می‌کند.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (1)

ساعت دیواری در آشپزخانه

اگر اهل آشپزی باشید می‌دانید که این مهارت، با زمان پیوند خورده است؛ حتی برای پختن یک تخم‌مرغ ساده هم باید ساعت جلوی چشممان باشد. از طرفی دست‌هایمان موقع آشپزی درگیر کاری است و نباید گوشی را لمس کنیم؛ بنابراین جایگاه ساعت دیواری در آشپزخانه را هم حفظ کنید.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (2)

ساعت رومیزی روی میز کار

کار کردن نیازمند تمرکز و دقت است. اگر کار شما به‌نوعی است که میز کار دارید، حتماً روی آن یک ساعت رومیزی قرار دهید؛ به این ترتیب، اهمیت زمان برایتان پررنگ‌تر شده، کمتر وقت تلف‌کرده و متمرکزتر کار می‌شوید.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (3)

ساعت دیجیتال روی پاتختی

اتاق خواب محیطی برای آرامش و استراحت است؛ بنابراین بهتر است به سنت استفاده از ساعت دیجیتال برای بیدار شدن از خواب برگردیم؛ به این ترتیب، به‌جای این‌که اولین چیزی که بعد از بیدار شدن از خواب می‌بینیم، گوشی‌مان و دیدن پیام پر از استرس کارفرمایمان باشد، با صدای ساعت بیدار می‌شویم. در ضمن، ساعت‌های دیجیتال بک‌لایت هم دارند و در تاریکی شب هم می‌توانیم زیرچشمی، نگاهی به آن‌ها بیندازیم.

وجود انواع ساعت در این چهار مکانی که نام بردیم ضروری است؛ در ادامه به جنبه تزیینی آن در دکوراسیون خواهیم پرداخت.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (4)

انواع ساعت و کاربرد آن در دکوراسیون

ساعت‌ها عناصر زنده دکوراسیون خانه ما هستند و همگی علاوه بر کارایی، جنبه زیبایی و تزیینی هم دارند؛ به شرطی که انواع ساعت را بشناسیم و آن‌ها را به‌درستی در چیدمان به کار ببریم.

ساعت دیواری

شاید تا ده سال قبل، صحبت درباره باید و نبایدهای نصب ساعت دیواری کار آسانی بود؛ مثلاً می‌توانستیم پیرامون ده‌ها نکته با هم گپ بزنیم، از ابعاد مناسب ساعت دیواری و تناسب آن با طول و عرض دیوار بگوییم و غیره؛ اما در دکوراسیون مدرن چنین مواردی جای ندارند؛ چراکه می‌توانیم با نصب انواع ساعت با ابعاد عجیب‌وغریب، سنت‌های قدیمی را در هم بشکنیم.

در ادامه، نکات مهم در استفاده از ساعت دیواری در چیدمان امروزی را بررسی می‌کنیم:

  1. بهتر است ساعت دیواری، روی دیوار شاخص یا اکسنت وال قرار بگیرد. اگر دیوار شاخصی ندارید، آن را روی دیوار مرکزی سالن پذیرایی، بالای شومینه یا بالای کنسول نصب کنید.
  2. شنیده‌اید که می‌گویند دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند؟ قرار دادن دو ساعت دیواری در یک فضا، مصداق همین ضرب‌المثل است و نقش و زیبایی هر دو را کم‌رنگ می‌کند. اگر فضای بزرگی در اختیار دارید که به بیشتر از یک ساعت نیازمند است، مطمئن شوید که قلمرو ساعت اصلی را از ساعت‌های فرعی جدا می‌کنید؛ یعنی ساعت بزرگ‌تر و اصلی را روی دیوار مرکزی و ساعت‌های فرعی را روی دیوارهای دیگر قرار دهید.

ساعت اصلی یا مستر و ساعت‌های فرعی، باید از نظر سبک و ابعاد با یکدیگر متفاوت باشند. نصب دو یا سه ساعت مثل هم در ضلع‌های مختلف دیوار، بدسلیقگی را تداعی می‌کند.

۳. انتخاب رنگ ساعت دیواری به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید رنگی متضاد با بک‌گراند انتخاب کنید یا این‌که سراغ رنگی بروید که در زمینه دیوار شما گم شود.

۴. موقعیتی ایجاد کنید که در بازی جلب‌توجه، رقابت پایداری بین ساعت دیواری و سایر عناصر اتاق مانند تابلوها و قفسه‌ها صورت بگیرد؛ اما هیچ‌کس پیروز نشود؛ یعنی چه؟ یعنی بین سبک آن‌ها تعادل ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، اگر دیوار را با المان‌هایی به سبک مینیمال تزیین کرده‌اید، ساعت مینیمالی هم انتخاب کنید. در غیر این صورت، با نصب یک ساعت فاخر و پر زرق‌وبرق، وزن و تعادل آیتم‌های روی دیوار به هم می‌خورد.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (5) انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (6)

مقاله پیشنهادی: ۷ فاکتور مهم برای انتخاب بهترین ساعت دیواری

ساعت ایستاده

شاید در بخش ورودی، بین پنجره‌ها یا گوشه‌های دیوار خانه خالی بماند. ساعت ایستاده یکی از زیباترین لوازم تزیینی برای پر کردن این‌جور فضاها است. ویژگی‌ مشترک انواع مختلف ساعت ایستاده جنس چوبی، داشتن آونگ و ابعاد بزرگ آن‌هاست. برای اینکه زیبایی این ساعت‌ها بیشتر به چشم بیاید، حواستان به نکات زیر باشد:

  • برای جلوگیری از خم یا ناپایدار شدن ساعت، تراز بودن سطحی که ساعت ایستاده روی آن قرار می‌گیرد، بسیار مهم است. بهتر است با استفاده از یک ابزار تراز (وسیله‌ای برای سنجش شیب)، از مسطح بودن زمین، اطمینان پیدا کنید.
  • مطمئنیم که هیچ‌کس دوست ندارد یک سطح شیشه‌ای بزرگ و غیر شفاف، از زیبایی دکوراسیون خانه‌اش کم کند؛ بنابراین ساعت ایستاده باید در دمای متعادلی قرار بگیرد؛ زیرا بخش چوبی آن در هوای بسیار گرم منبسط شده و عملکرد آونگ آن در هوای بسیار سرد، کند می‌شود. هم‌چنین سطح شیشه‌ای آن هم ممکن است با تابش مستقیم نور خورشید، کدر شود.
  • ساعت ایستاده را به دیوار نچسبانید و حداقل ۱۰ سانتی‌متر بین آن و بک‌گراند، فاصله بگذارید تا تهویه خوبی داشته باشد. به هر حال چوب نیاز به تنفس دارد تا رطوبت اضافه‌ای در آن حبس نشود.
  • ساعت ایستاده می‌تواند نقطه‌ای کانونی در فضا باشد که سایر لوازم منزل مانند مبل، حول محور آن شکل بگیرند. با این حساب، رها کردن آن در جایی که ترافیک وسیله‌ها زیاد است، منصفانه نخواهد بود؛ پس حواستان باشد که با فاصله از میز ناهارخوری، ویترین و تلویزیون قرار بگیرد.
  • سطح پشتی ساعت ایستاده باید یکنواخت باشد؛ به‌عنوان مثال نیمی از سطح پشتی آن دیوار و نیمی دیگر پرده یا پنجره نباشد.
  • در بخش پایینی ساعت، گلدان، میز یا صندلی قرار ندهید؛ زیرا هیچ وسیله‌ای نباید مانع دید کامل آن شود.

در زبان انگلیسی به ساعت‌های ایستاده «ساعت پدربزرگ» هم می‌گویند. نام پدربزرگ برای شما چه صفت‌هایی را تداعی می‌کند؟ احترام، بزرگی، هویت و اصالت! درست است؟ با ساعت ایستاده هم در دکوراسیون خانه خود طوری رفتار کنید که ویژگی‌های پدربزرگانه آن حفظ شود.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (7)

ساعت دکوراتیو

هر ساعتی، کاربردی دو گانه‌ دارد؛ چون هم‌زمان را نشان می‎دهد و هم زیبایی دکوراسیون خانه را تکمیل می‎کند؛ بنابراین، می‌توانیم بگوییم انواع مختلف ساعت، دکوراتیو هم هستند. با این وجود، ما حساب ساعت دکوراتیو را از ساعت مستر جدا می‌کنیم تا بتوانیم انواع مختلف آن را بررسی کنیم:

  1. ساعت رومیزی: این مدل ساعت‌ها روی پاتختی، داخل شلف‌های دیواری و روی کنسول قرار می‌گیرند. ساعت‌های فلزی دکوراتیو با طرح حیوان و پرنده یکی از ترندهای دکوراسیون است.

مقاله پیشنهادی: چه وسایلی روی شلف‌ها و طبقات دکوری بچینیم؟

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (8)

۲.ساعت فاخته: منظور از ساعت فاخته، همان ساعت‌هایی است که در کارتون‌ها «کوکو» می‌کردند و چند سالی است که دوباره به دکوراسیون خانه‌ها برگشته‌اند. بهترین مکان برای نصب این مدل از انواع ساعت، بخش ورودی و کنار جاکلیدی خانه است.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (9)

۳.ساعت آویز: اگر خانه‌ای به سبک کلاسیک دارید یا به دنبال وسایل فانتزی و جالب در کنج‌های خانه می‌گردید، از انواع ساعت آویز در تکمیل دکوراسیون خود غافل نشوید.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (10)

آخرین حرف

در پایان باید گفت که در دنیای ساعت‌ها هیچ‌چیزی بدتر از این نیست که حیات را از آن بگیریم؛ بنابراین دقت کنید که انواع ساعت‌های خانه شما، باتری داشته باشند و دقیق کار کنند، حتی اگر ساعت مستر هم نباشند.

اگر باز هم سؤالی درباره نقش ساعت در دکوراسیون دارید، کارشناسان ما در بخش نظرات، پاسخگوی شما خواهند بود.

ساعت را در کدام قسمت‌های خانه بگذاریم؟

روی دیوار پذیرایی، آشپزخانه، میز پاتختی و روی میز کار، ۴ قسمت مهم برای قرار دادن ساعت هستند.

ساعت فاخته چیست؟

ساعت فاخته، همان ساعت‌هایی است که در کارتون‌ها «کوکو» می‌کردند. بهترین مکان برای نصب این مدل، بخش ورودی و کنار جاکلیدی خانه است.

به این مطلب علاقه داشتید؟

میانگین امتیازها ۰ / ۵. تعداد افراد امتیاز دهنده: ۰

اولین نفر باشید که برای این مطلب امتیاز ثبت می کنید.

انواع ساعت را در کجای خانه بگذاریم؟ (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Tuan Roob DDS

Last Updated:

Views: 6028

Rating: 4.1 / 5 (42 voted)

Reviews: 89% of readers found this page helpful

Author information

Name: Tuan Roob DDS

Birthday: 1999-11-20

Address: Suite 592 642 Pfannerstill Island, South Keila, LA 74970-3076

Phone: +9617721773649

Job: Marketing Producer

Hobby: Skydiving, Flag Football, Knitting, Running, Lego building, Hunting, Juggling

Introduction: My name is Tuan Roob DDS, I am a friendly, good, energetic, faithful, fantastic, gentle, enchanting person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.